اپوکسی مخصوص سنگ الیگودرز

اپوکسی سنگ الیگودرز

سنگ الیگودرز جز سنگ های چینی و از مشهورترین سنگ های جهان می باشد، این سنگ رنگ های سفید و طوسی و مشکی از معادن استخراج می شود، که کیفیت و جنس مرغوب دارد، جز بهترین سنگ های چینی دنیا محسوب می شود و صادرات آن بسیار رونق دارد. دانه های بلوری درشت و کریستالی سنگ در کنار ساب پذیری بسیار بالایی که دارد، جلوه ی بسیار درخشانی از سنگ به نمایش گذاشته است . به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که سنگ الیگودرز دارد باید در حفظ استحکام و مقاومت آن کوشید. در این مقاله به نقش اپوکسی در استحکام سنگ می پردازیم.

اپوکسی چیست؟

امروزه اپوکسی ها عملکرد بسیار بالای در تقویت، ترمیم و مقاوم‌سازی انواع محصولات و همچنین در تولید محصولات کامپوزیتی مانند توری فایبرگلاس نقش دارد، اپوکسی از دو جزء رزین اپوکسی و سخت شونده‌ی هاردنر تشکیل شده است. این محصول در ساخت قالب‌های مستحکم نیز به کار می رود، باتوجه به با خاصیت چسبندگی بسیار خوب به بسترهای مختلف، استفاده گسترده‌ای صنعت ساخت‌وساز دارند.

خواص اپوکسی

  • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی( اسیدها و بازها)
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت
  • مقاوم در برابر عوامل مکانیکی و حرارت
  • مقاومت بالا در برابر سایش و ضربه
  • چسبندگی بالا به مواد و سازگاری با انواع الیاف
  • قابلیت ترمیم کنندگی بالا
  • وزن  و حجم کم
  • عمر و دوام بالا

انواع اپوکسی

بتونه اپوکسی

بتونه اپوکسی محصول دو جزئی فاقد حلال بر پایه رزین اپوکسی بوده که به منظور پر نمودن درزها و شکاف‌های پروژه‌های مقاوم‌سازی، تقویت سازه با کامپوزیت‌های FRP استفاده می  شود، نام دیگر این نوع اپوکسی ترمیم‌کننده اپوکسی می باشد، زیرا در ترمیم سطوح بتنی به منظور نصب الیاف FRP در پروژه‌های مقاوم‌سازی استفاده می‌گردد.

علاوه بر پر نمودن منافذ و ترک‌ها و تسطیح و ترمیم بتن‌های آسیب‌دیده، از بتونه اپوکسی می‌توان در سرویس‌های حمام، کف سازی کارخانه‌ها، استخرها و به عنوان لایه میانی کف‌پوش‌های اپوکسی به کار می رود.

پرایمر اپوکسی

پرایمر اپوکسی محصول دو جزئی بر پایه رزین‌ می‌باشد که قابلیت نفوذ در عمق بتن را دارا می باشد و به منظور آماده‌سازی سطوح بتنی در تقویت و مقاوم‌سازی سازه با کامپوزیت‌های FRP استفاده می‌گردد. چسبندگی این نوع رزین اپوکسی بالاست و قدرت نفوذ فوق‌العاده‌ای دارد، از این رو کاربرد فراوانی در مقاوم‌سازی سازه دارد.

از جمله کاربرد های دیگر پرایمر اپوکسی در مخازن صنعتی و سازه‌های فلزی نیز استفاده می شود، چون  چسبندگی خوبی که با سطوح فلزی دارد. همچنین از پرایمر اپوکسی می‌توان به عنوان پرایمر برای ملات تعمیری و کف‌پوش‌های صنعتی اپوکسی در سطوح بتنی، کف سالن‌های ورزشی، آزمایشگاه‌ها و … استفاده نمود.

چسب اپوکسی

کاربردی‌ترین چسب اپوکسی در مقاوم‌سازی ساختمان باFRP  است و از دو قسمت رزین و سخت‌کننده (هاردنر) تشکیل‌شده و مقاومت بسیار بالایی دارد. از جمله کاربرد های دیگر چسب اپوکسی ساخت کامپوزیت‌های FRP برای استفاده در صنایع مختلف مانند ترمیم و مقاوم‌سازی ساختمان، ساخت کامپوزیت‌های FRP، خودروسازی، هواپیماسازی و ….

برخی ویژگی‌های چسب اپوکسی با کیفیت عبارتست از :

  • مقاومت کششی، خمشی و فشاری چسب اپوکسی بسیار بالا است. بنابراین در ساخت کامپوزیت‌های FRP و صنعت مقاوم‌سازی ساختمان نقش عمده و مهمی ایفا می‌کنند.
    • قیمت چسب اپوکسی با توجه چسبندگی زیاد و کاربرد وسیع آن بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است
    • رزین‌های اپوکسی در مقابل گرما، سایش و رطوبت پایداری بسیار زیادی دارند.
    • چسب اپوکسی در هنگام سخت شدن جمع نمی‌گردد و با تمام سطوح چسبندگی بسیار بالایی ایجاد می‌نمایند.

رزین اپوکسی تزریقی

رزین اپوکسی تزریقی محصولی دو جزئی و فاقد حلال است که  از دو جز هاردنر و عمل آورنده تشکیل شده است. و برای پر کردن شکاف ها  و ترمیم ترک‌های بتن و مقاوم‌سازی و تقویت المان‌های سازه‌ای نظیر تیر، ستون، کف و… استفاده می‌گردد. دارای قدرت چسبندگی و قابلیت نفوذ بالا و ترمیم ترک‌ها در بتن می‌باشد.

اپوکسی توری سنگ

اکثر سنگ های ساختمانی مانند مرمر، گرانیت، الیگودرزو… بعد از فرآوری به منظور استحکام و مقاومت سنگ باید در پشت آنها توری یا مش قرار گیرد. این توری باعث افزایش مقاومت و یکپارچگی قطعه سنگ ها می شود. همچنین مقاومت سنگ را در برابر فشار، سنگینی، پولیش، حمل و نقل ، شکستگی افزایش می دهد. توری فایبرگلاس به تنهایی به سنگ ها نمی چسبند. استفاده از اپوکسی بخاطر چسبندگی خوبی که دارد در این مرحله به کمک توری ها می آید. توری ها با کمک اپوکسی به خوبی به سنگ چسبیده و باعث استحکام سنگ ها می شوند.

جمع بندی

در این مقاله با انواع اپوکسی و کاربرد های آن ها آشنا شدیم، و پی بردیم که اپوکسی در مصارف مختلف به کار می رود، یکی از مهمترین کاربردهای رزین اپوکسی به همراه توری مش فایبرگلاس در  تقویت و استحکام سنگ ها می باشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *